Stadsbesök

Kände mig lite less på tillvaron, så jag tog bussen in till stan, med tanken att antingen åka upp till Östermalm och se på visningen av Auktionsverkets Lilla Kvalitétsauktion, eller ta en fika på Nationalmuseum. Det blev varken det ena eller andra.
 
När jag kom till Slussen beslöt jag mig för att kolla hur långt man hunnit med Guldbron. Tji fick jag jag, ingen bro, den är en månad försenad och har tydligen i dagarna siktats utanför Portugal där den inväntar lugnare väder för att korsa Biscya-bukten. Det kräver nog sin kapten att manövrera detta stora fartyg lastad med en bro som är 140 m lång och 45 m bred och som väger 3.400 ton.
 
 
Som sagt, ingen bro. bara en massa flitiga arbetsmyror.
 
När jag ändå var nere på Stadsgårdskajen, där de nu släppt på trafiken igen p g a förseningen av bron, fortsatte jag och följde skyltarna till Gamla Stan.
 
 
Skyltarna ledde mig hit, till den del av Slussen som är riven ännu. Var med en viss tvekan jag vågade mig in i gångarna. Kändes verkligen inte särskilt säkert. Men till sist hade jag snirklat mig fram till Gamla Stan.
 
Här hittade jag en port som jag aldrig reflekterat över tidigare. Har väl ändå gått förbi här hundratals gånger undermitt långa liv.
 
 
 
Passade på att fika på Stockholms äldsta konditori.
 
 
Hittade lite kul saker som var nytt för mig på Västerlånggatan.
En vacker hund som blivit blank på nosen av alla klappar och en liten söt graffiti-kille som hade fastnat på en husgavel.
 
 
 
 
 
 
 
Paula
2020-03-04 @ 16:10:29
URL: http://paulaz.se

Arbetareringen, vad i hela friden betyder det? Jag snubblar med tungan när jag försöker uttala ordet! Jag hade också tvekat om att gå ner i gångarna, men du fick ju trevlig belöning. Underbart också att se att barnen känner för att klappa en hund som inte lever, på riktigt...
Kram från ett snöblaskigt pörte

Mia
2020-03-04 @ 17:17:54
URL: http://tanthuset.blogg.se

Tack än en gång för att jag fick följa med på en tur i vår vackra huvudstad, även om det kanske inte var så vackert där dom hade rivit! Men kanske det blir :) Jag hörde om den där bron som är försenad, det är inte lätt det där när man är så beroende av väder och vind
Ha det så gott, Sylvia!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fundringar.blogg.se

Lite tankar i vardagen.

RSS 2.0