Balans

Tycker jag har hittat en bra balans i tillvaron. Ibland ställs dock saker och ting på sin spets. Som det här med Corona-viruset.
 
Jag undviker nyhetsprogrammen på radio och TV, de fokuserar alldeles för mycket på negativa händelser och glömmer helt bort alla små mirakel som sker varje dag, grannen som ringer på när jag är sjuk och frågar om jag vill ha något från affären, personen som vänder på huvudet och håller upp dörren när hen ser att jag är strax efter. Små saker men ack så viktiga. För att hänga med något i nyhetsflödet prenumererar jag på en av dagstidningarna digitalt. Den läser (skummar) jag till mitt morgonkaffe. Det räcker för att jag ska bli påverkad av larmen om virusets framfart.  Jag har aldrig brytt mig om att ta någon influensa-spruta, tänkt att om jag får den så går den väl över.
 
Nu börjar jag tangera att vara i riskzonen, 78 år, muskelinflammation, fel på hjärtat och överviktig m m, m m. Trots att jag försöker strunta i nyheterna blir jag påverkad. Har precis lämnat återbud till Tjejfrukosten i kyrkan på lördag. Frukostbuffé där alla går o plockar samt att sitta tätt inpå varandra i några timmar känns helt plötsligt inte längre lockande. Trots att jag vet att det brukar vara jättetrevligt.
 
Jag blir lite arg på mig själv, så stor kan väl risken inte vara. Jag resonerar fram och tillbaka. Så många miljoner och så få av dessa som blivit smittade. Varför skulle det drabba just mig? Men å andra sidan skadar det väl inte att iaktta en viss försiktighet?
 
Har ännu inte kommit fram till något bra förhållningssätt.
 
 
 
 
 
 
 
 
Mia
2020-03-12 @ 14:15:43
URL: http://tanthuset.blogg.se

Tack Sylvia, du har satt ord på precis det jag känner och tänker. Vi pratade här för en stund sen om att börja hamstra t.ex ja man vet ju inte vart det barkar och utan mat vill man inte vara. Jag vill inte bli påverkad men blir det ändå!!
Kram på're

Paula
2020-03-12 @ 15:07:09
URL: http://paulaz.se

Var på PRO:s årsmöte igår, stämningen där var mycket lugn men, kryssningen till Hfors i maj hade bara fått 4 anmälda, o ordföranden själv sa att han avstår från att åka. Just på båtar är man tätt inpå, man äter från buffeer och knuffas o trängs på dansgolv osv. Men visst är det trist att det blir såhär. Var och en måste ju själv avgöra hur mycket skyddsåtgärder man anser sig behöva, men hur i sjutton ska man veta det? Förstår att du är ledsen över det missade mötet, men när det är dags för nästa träff är förhoppningsvis läget förändrat och viruset har blåst förbi! Kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fundringar.blogg.se

Lite tankar i vardagen.

RSS 2.0