Miljöombyte

Känner mig lite trött på stigarna runt om i Älta just nu. Jag har visserligen naturen inpå knutarna men det händer just inget där så här års.
 
Tog därför bussen till Nacka Strand och sedan båten över till Djurgården.
 
 
 
Flanerade bakom muren som finns mellan Djurgårdsvägen och vattnet. Där finns Estonia-monumentet. Det är så gripande att stå där innanför de tre väggarna och läsa namnen på alla de som omkom. Monumentet ligger också passande alldeles intill Galärkyrkogården där många sjöfarare är begravda.
 
 
 
Blev berörd av det här lilla hjärtat som någon lagt dit. Så fint att kunna gå hit när man inte har någon grav att besöka.
 
 
 
Tog mig sedan över Djurgårdsvägen och flanerade en bit efter kanalen. Alltid lika fint, oavsett årstid.
 
 
 
Började bli lite sugen, det var ju lunchdags så jag tog mig till Skånska Gruvan och Flickorna  Helin. Skånska Gruvan tillhör Skansen men ligger utanför Skansenområdet. Bra då behöver man inte betala inträde för att gå dit o äta. Ett mysigt ställe med allt hembakat, Goda soppor, matiga mackor och ett utbud av fikabröd som inte är av denna världen.
 
 
 
Dessutom är hundar välkomna in till Flickorna. Förstod att det är ett populärt rastställe för de som tar sina hundpromenader på Djurgården. Det var ganska trångt och gemytligt mellan borden och på vänstra sida hade jag en Lagotto och på min högra en stor schäfer och hans pudelkompis. Alla tre tittade lystet på min macka, men flyttade över intresset när deras hussar o mattar fick sin mat på borden. Ett ställe som rekommenderas om ni är i krokarna. Inte långt att gå från spårvagnen heller.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mia
2020-02-04 @ 18:00:20
URL: http://tanthuset.blogg.se

Jag tycker så mycket om att följa dig på dina promenader <3 Jag får se ställen jag inte visste fanns! :)

Paula
2020-02-04 @ 18:23:54
URL: http://paulaz.se

Åter en trevlig utflykt! Jag kan också känna för lite miljöombyte, men det blir inte så lätt. Nu får jag nöja mig med att umgås med nygamla flocken och låta Daniel lära sig omgivningarna, han har mycket att nosa rätt på. O så trevligt att du fick lite hundsällskap på lunchen! Kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fundringar.blogg.se

Lite tankar i vardagen.

RSS 2.0