Äventyr på stan

Vädret såg ut att bli skapligt, d v s inget regn, så jag åkte in till stan sväng. Promenerade från Slussen genom Gamla Stan och Kungsträdgården Mycket folk både "vanligt folk" och turister.
 
Jag hamnade så småningom på Livrustkammaren, där jag aldrig varit förut så Stockholmare jag är. Egentligen gick jag in där för jag behövde uppsöka en toalett, men det verkade så intressant att jag passade på och gick en sväng. Koncentrerade mig på avdelningen för åkdon, resten får jag ta en annan dag. Skönt när det är fritt inträde så man kan sprida besöken och ge hjärnan en chans att smälta alla intryck.
 
Livrustkammaren är inhyst i vackra tegelmurade källarvalv under Stockholms Slott. Bara lokalerna gjorde mig lite lyrisk.
 
 Somliga visste att åka ståndsmässigt. (Tänk bort brandsläckaren, jag såg den inte när jag beskar bilden.)
 
Fantastiska utsmyckningar i alla detaljer.
 
Vagnen ovan drogs av ett hästspann med sex hästar.  Hästarnas seldon var nästa lika påkostade som vagnen de drog.
 
Jag vandrade vidare och stannade till vid Strömmen där en kille från Stockholms Vildfågen Rehab hade parkerat sin skåpbild och började lassa ut lite spännande saker.
 
Först kom han med en transportbur med en and som varit på rehab och nu skulle tillbaka till sitt naturliga element. Gick hur elegant som helst.
 
Sedan blev den kartong med en stor Trut, som också hoppade i vattnet utan krus.
 
Sist men inte minst kom han kånkades på en stor svan i en IKEA-kasse. Nog visste jag att deras kassar var populära, men det här var första gången jag sett en i ett sådant här sammanhang.
 
Även här gick det bra att ta sig ner i vattnet.
 
Konstaterade när jag kom hem att ett par timmars sakta flanerande på stan kan bjuda på mycket. Fika hann jag också med, men där har jag ingen bild.
Mia
2020-02-01 @ 19:13:17
URL: http://tanthuset.blogg.se

Jag har sagt det förr och säger det igen, så härligt att du har så nära till såna ställen, du är en alldeles förträfflig ambassadör för vår huvudstad!
Vilket åkdon vi får se och vilka seldon, det var påkostat på den tiden! Numera heter väl åkdonen BMW av lyxmodell....
Måste säga att jag är imponerad av killen som bar svanen i en IKEA-kasse!! Dom kan ju bli ganska aggressiva dom där rackarna!

Paula
2020-02-01 @ 19:20:12
URL: http://paulaz.se

Vilken intressant och trevlig dag du fick. Det mesta helt oplanerat, livrustkammaren hade jag nog tippat att du besökt tidigare...men man tänker ju inte på allt när utbudet är såpass stort. Men mest spännande var förstås fåglarna. Man blir ju varm i hjärtat när man ser att det finns de som verkligen ägnar tid och kärlek åt att hjälpa våra bevingade små o lite större vänner. Kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fundringar.blogg.se

Lite tankar i vardagen.

RSS 2.0