Konst på stan

 
Kände mig ganska pigg i morse och bestämde mig hastigt och lustigt för att åka in till Nationalmuseet. Har inte varit där sedan återinvigningen.
 
Var lite lat och tog T-banan en station från T-Centralen till Kungsträdgården. Bara den resan är en konstupplevelse i sig.
 
Nedgången till perrongen vid T-Centralen.
 
 
 
Vid Kungsträdgårdens station finns mycket att spana in.
 
 
 
Ännu mer att kika på plus ett roligt tak.
 
 
 
 
När jag ändå var i närheten var jag bara tvungen att gå förbi och hälsa på en av mina favoriter på Blasieholmstorget.
 
 
 
Det här paret finns vid stora entréen till Nationalmuseum. Lite kul med ombytta rollen, där kvinnan är påklädd och mannen/pojken naken.
 
 
 
Sista bilden för idag är på taket i Skulpturhallens ljusgård.
 
 
 
Med tanke på att min hjärna har lite svårt att fungera när det blir för mycket intryck, så betade jag bara av en del av samlingarna. Intressant med tidslinjen som museet har ordnat sina utställningsföremål efter. Jag gick från 1800-talets slut fram till ca 1970. Efter tidslinjen samsas både tavlor, skulpturer, möbler och industridesign från samma tid. Mycket bra!
 
Vad som var mindre bra, i mitt fall, var resturangen och kafeét. Maten, smörgåsarna, smårätterna och bakverken såg oerhört fräscha och goda ut, och smörgåsen och kaffet jag beställde smakade utmärkt. MEN ljudnivån var infernalisk. I alla fall för en med hörapparat och med en hjärna som redan var överfylld av intryck. Nu var jag där strax efter ett och det var knökfullt och svårt att hitta en plats. Kanske något bättre vid annan tidpunkt. Men det var den enda besvikelsen. Att de sedan byggt förvaringsutrymmen och toaletter i mängder var också ett stort plus.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Paula
2019-01-31 @ 21:37:35
URL: http://paulaz.se

Fantastiskt fin utsmyckning av tv-banestationer! När jag själv bodde där tänkte jag aldrig på sånt...då var man stressad! Synd att det blev lite för intensiv ljudnivå, förstår dig rätt bra, har ingen hörapparat men är ju mycket ljudkänslig efter mina utmattningssyndrom. Jag är ju bortskämd nu med lugnet och tystnaden som bara avbryts av en o annan snöskoter...Kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fundringar.blogg.se

Lite tankar i vardagen.

RSS 2.0