Traditionellt besök

 Idag träffades vännen Ingrid och jag får vårt traditionella besök på Stockholms Auktionsverks visning inför deras auktion "Moderna".
 
Kostar inget och vi får se högkvalitativ konst och möbler i lugn och ro.
 
Här kommer ett urval av det jag fastnade för.
 
 Här är den pampiga entrén. "Planket" till höger hade ett utropspris på 60-80.000:-. Ja ja smaken är ju olika.
 
 Den här tavlan blev jag riktigt imponerad av. Den ser bara tre-dimensionell ut och är målad på en vanlig plan duk.
 
 Här står Ingrid och beundrar en skickligt utförd akvarell-målning.
 
 A. Waholfs  Mao tittar förundrat på den klättrande figuren mitt emot honom.
 
 Den här statyn tillhörde nog en mina favoriter på visningen.
 
Efter visningen var det nära ner till Nybroviken där vår lilla båt hem igen, kom tuffandes i ett magiskt ljus från en nedgående sol.
 
Paula
2018-11-16 @ 19:11:45
URL: http://paulaz.se

Ibland måste jag erkänna att jag blir oerhört avundsjuk på att du har så nära till så mycket att se. Jag menar, ibland tröttnar man på skogen...Jag gillade också Frihetsgudinnan, var det någon speciell tanke bakom att den var halvt uppbränd? Någon symbolik som jag inte hittade...
Ingen sol här idag, en riktigt grå tråkdag på loppis, tror vi sålde för drygt 200 kronor, på fyra timmar! För nära pensionsutbetalning o lön kan jag tänka...Ha en skön helg, jag blir nog sittande mycket vid vintersporten på tv, och så är det åter dags för ett parti hundmat...Kramen

Svar: Känner igen det där med tråkdagar på jobbet. När jag var volontär i IM:s butik på Hornsgatan fanns det dagar (gudskelov ganska få) där det kanske kom en 1-2 kunder på en hel eftermiddag. Vad gäller Frihetsgudinnan vet jag inte vad konstnärens vision var. Själv upplevde jag inte att hon var uppbränd utan spontant kom det för mig att idealen har förskjutits och att hela idén med friheten börjar bli lite urholkad. Men det är min tolkning :)
fundringar.blogg.se

Mia
2018-11-16 @ 20:11:46

Jag håller med Paula, det där med att bli lite avundsjuk på allt fint du har möjlighet att se! Jag har ju bara sjön ;) fast den är inte så bara för den delen...
Den där träpanelen, jag undrar om man inte skulle ta överdelen av en EU-pall och hänga upp på väggen??? Tavlan blev jag yr av... Frihetsgudinnan gillade jag också och när jag läste din tolkning så kändes den så rätt! Kram på're

Svar: Ja visst är det så. Du kan inte se två identiska björkar t ex. Jag läste boken "Trädens hemliga liv" och blev helt gripen. Som du säger, de hjälper varandra, de kommunicerar med varandra och har ett fantastiskt kommunikationsnät där de tar hjälp av andra arter. Planterad skog är inte lika utvecklad på den fronten men mycket stämmer där också. Vi människor har mycket att lära av naturen. För att lämna träden och ta djurvärlden. Rovdjur jagar när de är hungriga, när de är mätta är de inget hot. En tiger o en gasell kan dricka ur samma vattenhål. Vi människor jagar och dödar av girighet och för att vi glömt vårt ursprung
fundringar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fundringar.blogg.se

Lite tankar i vardagen.

RSS 2.0