Bara för Träd-nördar

Idag släpper jag loss Träd-nörden i mig.
 
Träd är fascinerande. De är så olika, inte bara olika arter, utan även träd av samma slag är högst individuella. Och vilken skillnad på samma träd beroende på årstid. Sommartid med löv och sol ger de en känsla av trygghet och vederkvickelse. Under höststormarna inger de respekt och lite rädsla. En sen eftermiddag om hösten kan de nästan verka lite hotfulla. Vintertid med snö på grenarna verkar de helt ha gått in i vila. 
 
Jag kan förstå att man i många kulturer tror att träden har en ande. Vem har inte, i likhet med mig, stått lutad mot stammen av ett mäktigt träd och kännt energin som finns där.
 
Här kommer några trädfoton. För mig kommer ordet "Mäktigt" fram. Vad säger bilderna dig?
 
Klicka på bilderna så blir de större.
 
 
               
 
 
     
 
 
 
 
 
Mia
2018-11-23 @ 12:29:16

För mig så är träden som vi människor...även om vi är av samma "ras", så är vi ändå olika individer. Träden talar med varandra, jag gissar på ett betydligt trevligare sätt än många av oss gör. Så tycker jag att deras årscykel också påminner om vår.... Kram på're

Svar: Trodde jag svarat på din kommentar Mia, men jag hittar den inte. Träden har helt klart en kommunikation med varandra och hjälper varandra genom rotsystemet och de underjordiska svamparna. Helt fascinerande att läsa om detta.
fundringar.blogg.se

Paula
2018-11-26 @ 09:36:03
URL: http://paulaz.se

Visst har väl du läst boken om träd, nu minns jag inte namnet. Där man får förklarat hur träden kommunicerar med varandra genom sina rotsystem och hur de räddar varandra. Så fascinerande. Nu har jag avslutat boken Djurens känslor och funderar allvarligt på att bli vegan! Nja, det lär jag inte bli men ganska skrämmande är det hur mycket vi inte förstått...Måndagskram

Svar: Trädens hemliga liv. Ja den öppnade ögonen. Överallt finns kommunikation och samspel. Det är bara vi människor som är så arroganta att vi tror att vi är de enda som kan den konsten bara för att vi har ord. Men vi har tappat det intuitiva och all känsla för naturens ofantliga sätt att hålla systemet i gång. Lite mer ödmjukhet efterlyses. Boken om djurens känslor skall jag söka efter på bibblan. Verkar också spännande.
fundringar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fundringar.blogg.se

Lite tankar i vardagen.

RSS 2.0