Utflykt i mellandagarna

Kände för en utflykt idag. Ville dock undvika de större affärsstråken och det virr-varr med folk som brukar uppstå vid mellandags-rean. Bestämde mig för ett besök på mitt favoritmuseum - Fotografiska!
 
Efter att ha vänt ryggen åt kaoset vid Slussen kunde jag njuta av panoramat över Strömmen. Gröna Lund  sover sin vintersömn men snart så vaknar alla åkattration till liv.
 
 
Fotografiska är ganska fantatiskt. De har öppet alla dagar under hela året, t o m Julafton och oftast från 9 på morgonen till 01 på natten.
 
 
Av de fyra pågående utställningarna var det speciellt två jag var intresserad av.
Den första heter Wonderland och är gjord av en kvinnlig fotograf för att hedra sin avlidna mor. Jag som springer omkring med min kamera med automatisk inställning och tar ögonblicksbilder, kan inte annat än ödmjukt buga inför denna konstnär. Vilket jobb, först att tänka ut motivet, sedan skapa rekvisita och modeller, hitta lämpliga omgivningar och sedan arrangera konstverket på plats och sedan fotografera.
 
 
 
Den andra utställningen var gjord av en norsk fotograf. Han hade gogglat och hittat en handfull personer världen över, som var övertygade om att de var den uppståndne Jesus.  Dessa hade han sökt upp och intervjuat och fotograferat. Det var allt från de som bara hade någon handfullt anhängare till de som hade över 5000 anhängare, som bodde i egen stad och höll honom med flygplan m m. Den jag kände sympati för var en engelsman. Han ville lyfta fram den kvinnliga sidan hos sin Jesus och hade därför skapat en Jesus-alias som han kallade för Dolores.
 
Här är han i sin manliga skepnad.
 
Och här är han Dolores med peruk, smink och alla andra attribut.
 
Gå gärna in på Fotografiskas hemsida om du vill läsa mer om utställningarna. 
https://www.fotografiska.com/sto
 
Ett besök på Fotografiska innebär för mig också ett besök på deras Restaurang och Café med ekologiskt och närodlat på menyn. 
 
 
Det var mycket folk och alla fönsterbord var upptagna, så jag fick njuta av utsikten på lite håll, och det gick ju bra det med. 
 
 
När jag blivit mätt, både på intryck, och av god lunch, hade det hunnit bli mörkt när jag skulle gå tillbaka till Slussen för att ta bussen hem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mia
2018-12-27 @ 21:21:29

Så känner jag den igen, den där känslan av lite avundsjuka över att du har så nära till intressanta platser ;) men tro för all del inte att jag är missundsam!!! Jag brukar också gå in på Fotografiska, ja via Internet då förstås, inte så ofta men... Känner igen det ena kvinnofotot, som jag har tittat länge på och undrat hur hon har gjort det!! Det är fantastiskt!!
Kram på're

Svar: Konstigt, jag t rodde jag hade svarat på din kommentar men nu är det borta.Visst är det lite orättvist att så mycket av det som är intressant i kulturväg sker i Stockholm. Fram för fler ambulerande utställningar!
fundringar.blogg.se

Annika
2018-12-27 @ 22:28:14
URL: http://amatankar.blogg.se

Åh, mitt favoritmuseum också! Dottern o jag brukar "beta av" det ett par ggr per år.

Svar: Ja de har roliga och intressanta utställningar nästan jämt. Väl värt ett besök några gånger om året.
fundringar.blogg.se

Paula
2018-12-27 @ 23:23:04
URL: http://paulaz.se

Jag tror att jag någonstans i vimlet på internet sett några av den första fotografens alster. Helt fantastiska! Om jag får möjlighet att komma till Stockholm nästa år hoppas jag att vi kan slå följe till Fotografiska, för du skulle vara ett härligt sällskap och ciceron! Kram

Svar: Det låter trevligt Paula. Det ser jag fram emot!
fundringar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fundringar.blogg.se

Lite tankar i vardagen.

RSS 2.0